Saturday, July 17, 2010






ASSALAMUA’LAIKUM
KHAS BUAT SAHABAT DAN HATI YANG HIDUP

Sahabatku…
Semalam hatiku terketuk dengan bahan bacaan ilmiah yang ku pinjam daripada ustaz Mad. Tajuknya ‘Misteri Alam Kubur’. Dalam keadaan kelesuan kerana sakit dan selsema. Ku gagahi mata untuk meleretkan perkataan demi perkataan.
Kesimpulannya boleh ku unggapkan kematian adalah benar. Bertepatan dengan surah Ali-Imran ayat 185:

185. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati…

Pernahkah kita terfikir bilakah mati akan menjemput kita. Sedar tidak sedar, saban hari sahabat karib kita akan datang melawat kita sebanyak 70 kali. Sahabat karib kita lebih mengenali kita lebih daripada seorang ibu mengenali anaknya. Sahabat karib itu namanya Izrail, Malaikat maut. Apakah kita telah bersedia di saat berjabat dengan kematian. Sejauh manakah amalan kita dapat menolong kita.

Sahabatku,
Tahukah kita siapa yang akan datang menolong kita apabila liang lahad menjadi rumah kita dan apabila diri didatangi 2 orang malaikat. Tahulah kalian penolong diwaktu itu ialah amalan membaca surah Al-Mulk dan Surah As-Sajdah. Menjelmalah mereka melingdungi diri ini daripada diseksa oleh 2 malaikat yang telah di tugaskan oleh ALLAH. Kedua-dua surah akan menghadap ALLAH sambil memohon ALLAH untuk melepaskan seksaan kubur ke atas kita. Bicara surah itu ‘si polan ini mengamalkan bacaan sehingga sebati dengan jiwa, mulut si polan telah dipenuhi dengankku, andai kau tak lepaskan dia, maka kau hapuskan aku dari kitabmu ya ALLAH. Akhirnya ALLAH melepaskan si polan dan di limpah rahmat.

Sahabatku,
Sekadar ini sahaja dulu bingkisan tazkirah agar kau dan aku dapat melayari kehidupan ini dengan perasaan takut kepada ALLAH. Marilah kita menjadi orang yang bijaksana edngan mengingati kematian. insyaALLAH.

Salam ukhuwah fillah daripadaku

No comments: