Tuesday, July 20, 2010



SIHAT SEBELUM SAKIT

Alhamdulillah… nadi empat kerat tulangku masih bergetar memuji yang maha Esa. Hari ini aku dapat meneruskan lagi pengajianku setelah diberi cuti sakit selama 2 hari. Tapi mataku tetap pudar dengan jerih kesakitan yang telah ku alami. Utusan malaikat maut jelas sekali membuat ku tangis merintih pada yang Esa. Kakiku terasa dingin sekali badanku bagai di mamah api kepanasan. Hatiku menjerit YA ALLAH. Adakah ini saat ku terima sakarat MU ya RABB. Tiba-tiba ingatanku terlayang pada sahabatku yang membantu ketika kepanasan badan ku kemuncak. Andai jiwa ini bertatahkan dunia disaat ini pasti aku tergolong dalam golongan yang rugi. Wahai zikrullah. Datanglah kau kepadaku untuk menyejukkan jiwaku yang resah. Wahai amalan wudu’ku datanglah kepadaku untuk melindungiku daripada api kemaraan dunia. Di saat ini ku melihat kawan-kawanku yang leka mungkin keranan sudah lama utusan malaikat maut tak datang melawat mereka.

Janganlah kalian salah anggapan kepada utusan malaikat maut yang cuba ku sampaikan. Maksudnya ialah SAKIT. Sesungguhnya sakit itu adalah utusan malaikat maut. Bagi mengingatkan kita pada kematian. Seseungguhnya sakit itu menyedarkan kita sebagai hamba ALLAH. Sesungguhnya sakit itu tanda ALLAH kasih pada kita. Sesungguhnya sakit itu mengkifaratkan dosa.

Kepada jiwa yang hidup marilah kita mengambil pengajaran daripada bingkisan coretan yang sempat ku lempiaskan agar menjadi pedoman… insyaALLAH

No comments: