Friday, July 16, 2010


Asslamua'laikum...

Telah lama kalamku tidak disulamkan di blog... Begitulah lamanya kehidupanku yang telah sekian lamanya terisi dengan suka duka, pahit dan manis kehidupan. Begitu lamalah aku telah melabuhkan layar melayari bahtera kehidupan di bumi perjuanganku ini. Telah banyak badai ku tempuhi bersama sahabat yang aku kasihi. Sebagai penyedap mata dan halwa telinga, terimalah sulaman kalam suteraku buat kalian yang bergelar sahabat.

Daripada Ali Bin Abu Talib telah meriwayatkan bahawa terdapat dua orang sahabat yang beriman dan dua orang sahabat yang kafir. Di saat seorang sahabat yang beriman kepada ALLAH meninggalkan dunia. Maka berpisahlah mereka. Disaat roh sahabat yang beriman ini bertemu dengan ALLAH. Dia merasakan kebahagian dengan rahmat ALLAH dan dimasa ALLAH menunjukkan timbal balas kebaikkan dan amal soleh. Maka berkatalah dia kepada ALLAH. “wahai tuhanku, sesungguhnya sahabatku telah mengingatkan aku kepadaMU, dan mengingatkanku untuk beribadah kepadaMU. Maka janganlah sesat dia setelah ketiadaanku ya ALLAH”. Seberapa lama kemudian sahabat orang beriman ini meninggal dan roh mereka bertemu. Masing-masing memuji antara satu sama lain. Begitulah kasih dan sayangnya mereka antara satu sama lain yang membawa rahmat ALLAH. Manakala orang kafir sebaliknya pula. Apa yang penting pengajaran daripada kisah di atas. Sahabat merupakan orang penting dalam hidup kita. Oleh yang demikian janganlah tersalah memilih sahabat.

Sekian sahaja kalam ku karang. insyaALLAH lain masa dan waktu ku akan bicara lagi. Buat sahabat yyang ku kasihi, semoga ALLAH merahmati kalian. Aku mengasihi dan menyayangi kalian kerana ALLAH…

No comments: